marți, 12 martie 2013

Experiența mea de student în Estonia

Cîte ceva despre Estonia?

Estonia se găsește în nord-estul Europei avînd acces la Marea Baltică ceea cei oferă peisaje deosebite,  avînd teritorii împădurite și lacuri frumoase, împreună cu o economie și industrie inovatoare care evoluează rapid . Cu alte cuvinte, un cadru excelent pentru învățământ modern postuniversitar.


Sincer vorbind, am auzit de Estonia și despre realizările frumoase din ultimii ani cînd am participat în proiectul internațional ,,Management of International Projects” în anul 2008, fiind un proiect din cadrul programului de mobilitate al tinerilor: ,,Youth in Action”. Atunci l-am cunoscut pe Ojar Kristal, un participant din Estonia. În cadrul acelui proiect am fost repartizat împreună cu colegul meu estonian să pregătim o prezentare de țară și anume Estonia. Deci, împreună am realizat o prezentare inovativă prin intermediul unei tematici precum: ,,Cum ar fi locuit un tînăr Estonian în Moldova”. A fost uimitor. În timpul prezentării am aflat câteva lucruri interesante despre Estonia, precum că este una din cele mai mici dintre cele trei țări baltice situate în Europa de Nord. Datorită locației sale, țara a fost deseori privită ca o punte de legătură între Est și Vest. Populația sa este modestă - doar 1,3 milioane de locuitori, dar, totuși națiunea este foarte inovatoare și utilizează în viața lor de zi cu zi tehnologii avansate. 
Estonia fiind țara în care de cîțiva ani se utilizează ,,ID-ul” (de tip card cu cip) - documentul de identificare personală care servește drept document pentru a vota în mod electronic (web), permis de conducere, document oficial de reședință permanentă s-au temporară și multe alte documente necesare în ziua de azi. 
Am aflat că Estonia este țara cu cea mai mare acoperire Wi-Fi, oferită în mod gratuit pentru cetățeni. Accesul gratuit la internet prin Wi-Fi este considerat  "unul din drepturile omului în Estonia",  chiar în unele păduri de aici veți găsi acoperire Wi-Fi.

Anual circa 70.000 de studenți studiază în universitățile din Estonia. Mă bucur mult că în acest an sunt și eu unul dintre ei, și într-adevăr este experiență deosebită pentru mine, o oportunitate de dezvoltare personală și profesională.


În fiecare an, Estonia oferă mai multe burse de studii pentru tinerii din Moldova, în special pentru funcționarii publici și viitori diplomați în cadrul Școlii Diplomatice din Estonia (ESD). O astfel de bursă am aplicat și eu, ca mai tîrziu să fiu selectat în baza unui concurs organizat de instituția gazdă.

În acest an am oportunitatea de a fi unul din studenții din Republica Moldova, care au cîstigat bursa pentru cursul de studii 2012-2013. 

Studiile mele au început în luna septembrie anul trecut, dar deja am reușit să-mi fac prieteni printre estonieni, să învăț multe lucruri utile de la ei. Să particip activ în societatea civilă din Estonia, să cunosc elita politică și să vizitez principalele instituții ale statului Estonian.  
Pe parcursul cursurilor studiate am obținut importante cunoștințe din domeniul diplomației, în special în urma unor activități practice în cadrul Ambasadei Republicii Moldova în Estonia. Aici am avut oportunitatea să cunosc și să mă implic în activitățile curente ale ambasadei. Să cunosc realitatea, că o muncă enormă este depusă zilnic de către echipa Ambasadei noastre aici, în special de către Excelența Sa, Domnul Ambasador Victor Guzun.

În Republica Moldova am lucrat la Ministerul Tineretului și Sportului al Republicii Moldova, în calitate de Consultant Principal al Serviciului Relații Internaționale, unde am obținut o bună experiență în ceea ce ține de cooperare internațională, negocieri cu colegii mei din alte țări, schimb de bune practici și experiență. Totodată, am fost delegat să particip la diverse evenimente internaționale de tineret și sport, congrese, conferințe, seminare și inițiative regionale și internaționale ale Uniunii Europene și Consiliului Europei, în special în ceea ce ține de cadrul Parteneriatul Estic, dar și Programul inițiat de Consiliul Europei pentru mobilitatea tinerilor ,,Youth in Action”. Într-un an am vizitat 12 de țări, unde au fost participanți din diverse colțuri ale lumii, astfel mi-am făcut prieteni din peste 50 de țări, cu care comunic și mențin legătura chiar și astăzi.


Care au fost studiile mele anterioare?

În Moldova am studiat la Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Relații Internaționale, Științe Politice și Administrație Publică, am fost specializat pe studii diplomatice și europene. Subiectul Tezei de Master a fost:,, Consolidarea statală a Republicii Moldova din perspectiva Integrării Europene" Am ales subiectul Integrarea Europeană și consolidarea statală, deoarece este o ceva actual și are o importantă majoră pentru viitorul statului nostru, un viitor la care vreau să contribui și eu. Studiile mele de licență au fost la Universitatea Liberă Internațională din Moldova, la Facultatea de Istorie și Relații Internaționale.


 De ce am ales Școala Estoniană de Diplomație?

Această școală are deja un nume în acest domeniu, avînd o vastă experiență în pregătirea diplomaților de valoare. Școală e bine cunoscută și e faimoasă în Moldova, sunt deja cîteva generații de absolvenți, există o mulțime de oameni care au auzit ceva bun despre această școală. 

Cînd am decis să aplic aici la studii am încercat să-i contactez pe foștii absolvenți ai acestei școli, care la rîndul lor au fost atît de încîntați să-și reamintească frumoasa experiență obținută pe parcursul studiilor aici. Colegii de la serviciu mi-au spus că această școală pregătește viitori  Ambasadori. Acest fapt este adevărat, deoarece vem deja cazul de succes al unui absolvent al aceastei școli, care a devenit ulterior Ambasadorul Republicii Moldova în Estonia, Excelența Sa Domnul Victor GUZUN. Domnul Ambasador este unul din cei mai buni studenți moldoveni, dar și internaționali care a absolvit această Școală Diplomatică, un fapt despre care mi sa comunicat chiar de Directorul școlii, domnul Ekke Nomm.

Am încrederea că studiile mele la Școala Diplomatică din Estonia îmi vor servi drept o bună experiență personală și profesională pentru mine, fiind astfel o punte de legătură pentru dezvoltarea mea ulterioară. 


Odată cu absolvirea Școlii Diplomatice din Estonia, am să revin acasă, în Republica Moldova, cu experiență necesară mie dar și țării, bune practici și cunoștințe în domeniul diplomației de astăzi. Și cu adevărat îmi doresc să acea posibilitate de a să le aplica în practică și în țara mea.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu